Magento gjord på rätt sätt

Magento gjord på rätt sätt

Varför Magento?

Det faktum att Magento är världsledande inom e-handel gör valet ganska enkelt. Det finns otroligt många bra Magento partner där ute och oändligt mycket bra e-handelssidor.

Magento får förtjänad kritik på många plan. En del är orsakat av produkten från Magento men mycket kan härledas till Magento Partners.

Vi vågar påstå att Magento är passande för alla företag vare sig det är små/stora, B2C/B2B eller små/stora kataloger. Knepet är att inte bygga om Magento för dina behov och lösningen är att anpassa en headless frontend istället. Då får du ner utvecklingskostnaderna, Magento går inte sönder och din e-handel blir väldigt snabb.

Magento ekosystem och dess fördelar

Magento har fördelen att ha väldigt många utvecklare som bidrar med kod. En betydande del av alla de bugg-fixar som görs är faktiskt sk. "Community Contribution". Men det är inte bara bugg-fixar som utomstående bidrar med utan även ny funktionalitet. Multi Source Inventory (möjligheten att ha fler lagerställen) är ett exempel på där andra har bidragit till att Magento blir bättre.

Magento erbjuder utbildning och certifiering för utvecklare. Förutom kunskap och erfarenhet så behöver de flesta läsa på lite mer om Magento för att klara certifiering. Testerna är dvs inte lätta utan kräver sin kunskap.

De etablerade Magento-partners har certifierat merparten av sina utvecklare vilket givetvis är bra. Det ökar dina chanser som kund att få det du beställer korrekt utfört och inom en rimlig budget.

magento-graph.svg

Magento's framtid

Traditionell utveckling har sett sina glansdagar enligt oss. Att beställa en Magento med ett tema blir snabbt dyrt samt en investering som saknar framtid.

Magento har länge arbetat med att ta fram en frontend som de kallar Venia eller Magento PWA. För att göra detta har det utvecklat ett nytt API; GraphQL som möjliggör olika headless frontend att ansluta.

Förutom Magento's egna försök så finns en uppsjö olika initiativ. Den mest använda är Vue Storefront som är en hybrid av headless PWA.

ZCO har utvecklat sin egen frontend då vi såg att de tillgängliga alternativ som finns är ofärdiga samt onödigt komplicerade. Målet med Headless är att det ska gå snabb; både att utveckla och att sidorna är snabba.

Läs mer om Headless PWA

Några exempel på vanliga Magento-moduler som vi ersätter i Frontend

  • Amasty Layered Navigation: Filter och Varumärkessida är verkligen världens enklaste sak att göra i en frontend.
  • Fraktmoduler: Här finns det en uppsjö av moduler som, enligt vår erfarenhet, har otroligt mycket kod. Vi tänker att en effektiv fraktkassa ska räkna ut frakt och pris kunden baserat på vilka produkter den köper (avstånd, vikt, mått och restriktioner). Den är integrerad i Klarna Checkout vilket vi tycker ger ett enhetligt intryck. Vi kan också visa frakten tidigare i kundens resa – varför inte visa frakten på produktsidan baserat på postnummer och/eller produktens vikt/mått/restriktion? Det här är ett effektivt sätt att öka din försäljning.